گازهای خطرناک در گنجینه ها چیست؟

همانطور که می دانید برای ایینکه بتوانید یک کاوش موفق داشته باشید باید تلاش کنید تا بتوانید اطلاعات لازم را در این زمینه به دست آورید. عوامل مختلفی وجود دارد که شما با استفاده از آن ها می توانید به اهداف خود در گنج یابی و کاوش برسید. یکی از این عوامل داشتن اطلاعات لازم در رابطه با گازهایی است که در اطراف بسیاری از دفینه ها وجود دارد. در متن زیر می خواهیم به اطلاعاتی در رابطه با چنین گازهایی بپردازیم.

گازهای موجود در گنجینه ها و یا دفینه ها و خطرات ناشی از آن ها

در گذشته افراد برای محافظت از دفینه ها و گنج ها تله هایی را در اطراف آن ها به کار می بردند. این تله ها را به این دلیل استفاده می کردند تا هرکسی نتواند به راحتی به چنین گنجینه ها و دفینه ها دست پیدا کند. لذا افرادی که در امر کاوش فعالیت دارند باید آشنایی لازم را با چنین تله هایی داشته باشند. آشنا نبودن با این تله ها ممکن است در بعضی موارد به قیمت جان کاوش گران تمام شود. گازهایی که در اطراف بعضی دفینه ها وجود دارد می تواند ضرر فراوانی را برای افراد به همراه داشته باشد. برخی از این گازها باعث ناراحتی های تنفسی می شود. مشاهده شده که در ابتدا نفس را به طور کامل قطع کرده و سپس برمیگرداند و تنفس را دچار مشکل می کند. بعضی نیز ممکن است به پوست افراد آسیب برساند که ابتدا با خارش بر روی پوست آغاز شده و سپس باعث به وجود آمد تاول هایی روی آن می شود. پس به این نکته توجه داشته باشید که این نوع تله ها ممکن است نسبت به تله های دیگر خطرناک تر باشد. در بسیاری از مواقع دیده شده است که برخی از کاوش گران مبتدی اهمیت زیادی به چنین تله هایی نمی دهند، ما به این افراد توصیه می کنیم که این نوع گازها خطرات فراوانی را به همراه دارند و در هنگام کاوش نیاز است به آن ها توجه لازم شود.

در گنج ها یا قبرهای باستانی که دارای بار زیادی هستند از این نوع گازها استفاده می شود. برای جلوگیری از ایجاد خطر می توانید از گنج یاب هایی که دارای سنسور های لازم برای شناسایی گازها هستند استفاده کنید. این نوع دستگاها در صورت وجود گاز در اطراف دفینه یا مقبره، با هشدار دادن اپراتور ها را آگاه می کنند.

ممکن است در هنگام حفاری با بوی بد و نمایان شدن گازها مواجه شوید. در هنگام بروز چنین مشکلی نکات ایمنی را رعایت کرده و از ماسک هایی که قبلا تهیه کرده اید و لباس مخصوص استفاده کنید. رعایت نکردن نکات ایمنی بعد از بروز مشکل می تواند باعث مسمومیت و یا حتی مرگ کاوش گر شود.

در غارهایی که احتمال وجود بار است باید بسیار مراقب این موضوع باشید که ممکن است تله گازی وجود داشته باشد در این موارد دقت داشته باشید اگر در سقف غار لانه خفاش یا آثاری از زندگی موجودات زنده وجود داشته باشد امکان نبود تله گازی کمتر است. اگر موجود زنده در غار وجود نداشته باشد باید حتما از ماسک های ضد گاز استفاده کنید.

همچنین در هنگام نداشتن امکانات در صورت مواجه شدن با گازهای سمی در زمان حفاری قبرها و… می توان از خمیر دست سازی که به وسیله پودر ذغال و سرکه تهیه می شود استفاده کرد. باید بدانید که خمیر را در چند لایه پارچه پیچانده و آنرا مقابل دهان خود قرار دهید.

توجه داشته باشید که در هنگام حفاری وسایلی نظیر آب، سرکه، شیر و آمپول دیمپرکاپرول را حتما همراه خود داشته باشید تا در زمان بروز مشکل از آن ها استفاده کنید.

امروزه با توجه به پیشرف تکنولوژی دستگاهی تولید شده است که با شناسایی گازها می تواند از بروز مشکلات جلوگیری کند. شرکت های معروف ساخت فلزیاب از این تکنولوژی در ساخت دستگاهایشان استفاده می کنند و تا حد زیادی باعث جلوگیری از بروز مشکل می شوند. اما باید در نظر داشته باشید که کاوش و حفر نیاز به افراد با تجربه و حرفه ای دارد و همچنین استفاده از دستگاه های به روز نیز نیاز به اپراتورهای متخصص دارد.

با رعایت تمامی نکات ذکر شده به راحتی می توان در برابر گازهای سمی آگاه بود و از اتفاقاتی نظیر گاز گرفتگی و… جلوگیری کرد.

دستگاه‌های فلزیاب

Call Now Button09124555154