فلزیاب ها چگونه شکل گرفتند؟

امروزه ابزار و وسایل زیادی در زندگی ما وجود دارد که  به طور روزمره با آنها مواجه هستیم. اکثر این وسایل ریشه تاریخی دارند و در گذشته زمان با پیشرفت علم و تکنولوژی با تغییرات و پیشرفت هایی، به دست ما رسیده اند. یا ایده ساخت آنها در قدیم توسط افرادی داده شده و در عصر حاضر به تولید رسیده است.از جمله این نوع وسایل فلزیاب است. می خواهیم در متن زیر به تاریخچه پیدایش فلزیاب ها بپردازیم.

در ادوار گذشته به دلیل نبود ابزار هایی نظیر فلزیاب مردم برای پیدا کردن طلا، نقره و فلزات نظیر آن ها از روش های دیگری استفاده می کردند. روش هایی نظیر حفر چاه یا جست و جو در رودخانه ها از جمله راه هایی بود که مردم برای به دست آوردن فلزات از آنها بهره می بردند.

در قرن نوزدهم با کشف الکتریسیته و تحقیقات بر روی آن دانشمندان به فکر ساخت ابزاری افتادند، تا بتواند فلزات را در مکان هایی نظیر زیره زمین یا در کوه به راحتی تشخیص دهد. برای تولید این وسیله نیاز به حمایت هایی بود، که افرادی مثل معدن دارها و طلا یاب ها به حمایت مالی از دانشمندان پرداختند. در گذشته از فلزیاب ها فقط برای به دست آوردن طلا و دیگر سنگ های قیمتی استفاده می کردند، اما در عصر حاضر این دستگاه مورد استفاده در زمینه های نظامی، عمرانی و… نیز قرار می گیرد.

اولین فلزیاب ها بسیار بزرگ بودند و با لوله های خلا کار می کردند. اختراع این دستگاه ها باعث می شد که بیشتر مردم با فلزیاب آشنا شوند.

باید بدانید که اولین فلزیابی که اختراع شد نتوانست هیچ فلزی را پیدا کند. این فلزیاب توسط الکساندر گراهام بل طراحی و ساخته شد و تنها برای پیدا کردن گلوله در بدن رئیس جمهور وقت آمریکا مورد استفاده قرار گرفت. اما نمی توان این موضوع را انکار کرد که تمام فلزیاب های بعد آن،بر اساس فلزیاب الکساندر بنا شد و الگوی تمامی فلزیاب های جدید و قدیمی به شمار می آید.

گردهارد فیشر یکی از دانشمندانی بود که در عوایل قرن بیستم اقدام به ساخت دستگاه های فلزیاب کوچک کرد، او با مطالعه و تحقیقاتی که انجام داد سعی کرد دستگاهی متفاوت تر از دستگاه قبلی بسازد که دارای قابلیت های بیشتری نیز باشد. نکته قابل توجه این است که امروزه برای ساخت فلزیاب های جدید از عیده فیشر استفاده می شود.

 

اولین فلزیاب ها در ایتالیا به دستور موسیلینی، توسط یکی از افراد ارتش ایتالیا مورد استفاده احداف نظامی قرار گرفت. این فلزیاب ها از آنجایی که دارای جعبه های باتری بزرگ بودند، وزن زیادی داشتند و این از نکات منفی این دستگاه ها به حساب می آمد.

درسال 1933 فردی به نام کاسوکی فلزیاب جدیدی را اختراع کرد. آن دستگاه قابلت های بیشتری نسبت به نمونه های مشابه قبل خود داشت. و برای شناسایی و خنثی سازی میدان های مین آلمان ها مورد استفاده قرار گرفت.

امروزه با گذشت زمان و پیشرفت در زمینه های مختلف، فلزیاب های زیادی در مدل ها و کارایی های متفاوت به وجود آمده است، که ما از آنها استفاده می کنیم. از جدید ترین نوع فلزیاب می توان به فلزیاب های هوشمند اشاره کرد که مورد استفاده در صنایع مختلف قرار دارد. از جمله کارخانه های که از فلزیاب های هوشمند استفاده می کنند  سیمان، صنایع سرب و روی، کاشی وسرامیک، شیشه و سیلیس، مس وآلمینیوم و … است. کارایی این دستگاه ها به گونه ای است که توانایی تشخیص قطعات فلزی یا غیر فلزی را از میان مواد عبوری روی نقاله را دارد.

لازم به ذکر است که این فلزیاب ها بسیار بهتر از فلزیاب هایی است که در گذشته ساخته شده است. از قابلیت های آنها می توان به سبکی، قدرت دقت بالا، و همچنین کم حجم بودن آن ها اشاره کرد.

موارد استفاده از فلزیاب های امروزی

امروزه در موارد مختلفی از فلزیاب ها استفاده می شوند از جمله آنها می توان به امینت مراکز و ادارات مختلف اشاره کرد. که با به وجود آوردن گیت هایی و با استفاده از فلزیاب های جدید می توان مانع ورود اشیاء فلزی ممنوعه به مکان های مورد شد.

یکی دیگر از موارد استفاده از فلزیاب، استفاده آن در پروژه های عمرانی بوده است. برای مکان یابی کابل ها و لوله های زیرزمینی از فلزیاب استفاده می شود

 

دستگاه‌های فلزیاب

Call Now Button09124555154