این نوع فلزیاب را بهتر بشناسید

یکی از انواع فلزیاب ها که امروزه مورد استفاده در صنایع مختلف است فلزیاب های پالسی هستند. از سوالاتی که درمورد این نوع دستگاه ها مطرح می شود این است که آیا فلزیاب های پالسی می توانند متراژ را نشان دهند؟ در این متن به بررسی این نوع از فلزیاب ها می پردازیم

فلزیاب پالسی PI

این نوع فلزیاب ها بر خلاف نوع VLF می توانند هم زمان از یک سیم پیچ به عنوان فرستنده وگیرنده استفاده کنند، که این امر از ویژگی های سیستم پالسی (PI) به شمار می آید. لازم به ذکر است که می شود در این سیستم ها از دو یا سه حلقه استفاده شود. این سیستم ها ابتدا با انتقال جریان الکتریکی داخل سیم پیچ فلزیاب، شروع به تولید یک پالس کوتاه و قوی می کند و هر پالس باعث ایجاد یک میدان مغناطیسی کوتاه می شود. با به پایان رسیدن پالس ارسال شده، جهت میدان مغناطیسی نیز تغییر می کند. در نتیجه در زمان کوتاهی یک دامنه نوک تیز به وجود می آید، که پالس نام دارد. همچنین به این دامنه پالس برگشتی نیز گفته می شود. لازم به ذکر است که منظور از پالس برگشتی همان پالس ارسالی توسط دستگاه بوده که با بر خورد به جسم فلزی به وجود می آید. یکی دیگر نکات این است کهپالس هایی که از اجسام فلزی منعکس می شوند بسیار ضعیف هستند.

نمایش متراژ در فلزیاب پالسی

همیشه در مورد فلزیاب های پالسی این سوال مطرح می شود که آیا این نوع دستگاه ها می توانند متراژ را نشان دهند؟ با تکرار آزمون و خطاها به این نتیجه می رسیم که امکان نشان دادن متراژ در این فلزیاب ها هست اما دارای خطای زیادی بوده. دلیل این موضوع این است که خروجی های این فلزیاب ها به صورت یک ولتاژ متغییر است. در فلزیاب های پالسی هرچقدر بوق قوی تر باشد قسمت دیجیتال عدد کمتری را برای متراژ نشان می دهد و هرچقدر بوق ضعیف تر باشد عدد نمایش داده شده روی صفحه دیجیتال متراژ بیشتری را نشان می دهد. یعنی مقدار متراژ با قدرت بوق خروجی متناسب و رابطه عکس دارد.

مشکلات عمق یابی فلزها در زمین

نکته قابل توجه این است که در دستگاه های فلزیاب قدرت بوق خروجی به دو عامل بستگی دارد که عبارت است از :1-اگر فاصله فلز به کویل زیاد باشد دستگاه فلزیاب بوق ضعیف تری دارد.2-اگر فاصله فلز به کویل کم باشد بوق فلزیاب بلند تر می شود.

اگر عمق یابی فلز توسط فلزیاب ها تنها به همین دو متغییر بستگی داشت متراژ عمق ها تا حدودی دقیق به شمار می آمد. اما نکته  اینجا است که قدرت متراژ وابسته به متغییر دیگری نیز است این متغییر اندازه فلزات است که به شدت به قدرت متراژ وابسته بوده.

این متغییر به این شکل بوده که اگر اندازه فلزات بزرگتر باشند قدرت بوق نیز بیشتر شده و اگر کوچک تر شوند قدرت بوق دستگاه کمتر می شود. این امر مساوی با تغییر متراژ بوده در صورتی که متراژ ثابت است.

عوامل تاثیر گذار بر متراژ فلزیاب

با توجه به مطالبی که در بالا به آنها اشاره شد به این نتیجه می رسیم که به متراژهای به دست آمده توسط فلزیاب های پالسی نمی توان اعتماد کرد و می توان گفت که قطعا در نمایش متراژ دارای خطاهای بسیاری هستند.

معمولا این سیستم ها را برای شلوغ نشان دادن دستگاه های فلزاب روی آنها نصب می کنند تا نشان دهند که دستگاه ها از آپشن های مختلفی بهرهمند هستند اما این تنها یک فن برای فروش راحت تر و افزایش قیمت کالا محصوب می شود زیرا این سیستم تنها اختلال را در کاوش به وجود می آورد و مانع می شود که افراد بتوانند کاوش های موفقی داشته باشند.

لازم به ذکر است که افراد سودجو برای به دست آوردن سود های بیشتر کارهایی نظیر نصب سیستم پالسی روی فلزیاب ها را به وفور انجام می دهند. حتی دیده شده است که، روی فلزیابی پورت USB  نصب شده تا قابلیت اتصال به کامپیوتر و یا سایر سیستم های هوشمند را داشته باشد، اما با باز کردن دستگاه مشخص شده است که آن تنها یک ورودی بوده و هیچ سیستمی برای اتصال در آن وجود نداشته است، این روش نیز یکی از راه های مورد استفاده افراد سود جو بوده تا دستگاه را با قیمت بیشتری به افراد بفروشند.

دستگاه‌های فلزیاب

Call Now Button09124555154