تفاوت بین فلزیاب های VLF و PI چیست؟

امروزه فلزیاب های بسیاری وجود دارند که دارای مدل های مختلف با کاربری های متفاوتی هستند در این متن می خواهیم به مقایسه دو فلزیاب PI و VLF بپردازیم.

فلزیاب های VLF

معمولا این نوع فلزیاب ها بسیار سبک و کم هم حجم هستند و دارای دیسک کوچک با اندازه 25 سانتی متر است. در این فلزیاب ها عمق کاوش در زمین کمتر از یک متر بوده و قدرت عمق زنی پایینی دارد.

به این نوع فلزیاب ها (VLF) فلزیاب های تفریحی نیز گفته می شود از چنین دستگاه هایی بیشتر برای یافتن فلز بر روی سطح زمین استفاده می شود. لازم به ذکر است این دستگاه ها دارای نمایشگر دیجیتال هستند و قدرت تفکیکی 80 درصدی را دارند این نوع دستگاه ها تنها می توانند فلزات آهنی را از دیگر اجسام با قدرت تفکیک مناسب جدا کنند.

مزیت های فلزیاب VLF

این نوع دستگاه از سیستم تفکیک پذیری قوی بهره می برد که دارای قدرت تفکیک فلزهایی همچون طلا، مس و نقره است قدرت تفکیک پذیری این نوع دستگاه ها بسیار بیشتر از دستگاه های پالسی است.

همچنین فلزیاب های vlf مصرف باطری کمتر نسبت به سیستم های دیگر دارد. از مزایای دیگر این دستگاه ها می توان به حساسیت بیشتر آنها نسبت به فلزات رنگین اشاره کرد. همینطور قدرت بالا در تشخیص نقطه دقیق از مزایای دیگر این فلزیاب به شمار می آید.

معیب فلزیاب های پالسی

عمق کاوش این نوع فلزیاب ها بسیار کمتر از فلزیاب های پالسی بوده، در شرایط محیطی خاص آنها نمی توانند کار کنند و توانایی عمق زنی این دستگاه ها به شدت افت می کند.

همچنین این دستگاه حساسیت بالایی نسبت به کانی ها و مواد معدنی موجود در خاک نشان می دهند. یکی دیگر از معایب این فلزیاب ها این است که در زیر آب قابلیت جندانی ندارند و به خوبی نمی توانند کاوش کنند.

فلزیاب های PI پالسی

امروزه این نوع فلزیاب ها یکی از پرکار برد ترین فلزیاب های مورد استفاده در میان کاوش گران است. از معروف ترین دستگاه های پالسی می توان به فلزیاب جی پی  5000(gpx 500) که محصول شرکت مینلب است اشاره کرد. همچنین فلزیاب لورنز زد وان (lorenz z1) که محصول شرکت لورنز دیپ مکس است نیز از فلزیاب های معروف به شمار می آید.  در تکنولوژی این فلزیاب ها به دو کویل مجزا نیاز نبوده در این دستگاه ها یک کویل با سایز های مختلف به عنوان فرستنده و گیرنده استفاده می شود. در این تکنولوژی از طریق یک سیم پیچ شارژ پالس های جریان را نشان می دهند. هر پالس دارای یک میدان مغناطیسی مختلط است وقتی پاس خاموش می شود این میدان های مغناطیسی نیز از بین خواهد رفت و این امر موجب به وجود آمدن یک دامنه شیب دار در کویل می شود و این امر موجب به وجود آمدن جریانی از کویل می شود که (back emf) نام دارد. زمانی که اجسام فلزی در اطراف میدان مغناطیسی سیم پیچ هستند پالس یک میدان مغناطیسی مخالف در آنها ایجاد می کند. سپس موج به وجودآمده را به وسیله پیش تقویت کننده تقویت کرده و به قسمت صوتی دستگاه منتقل می شود.

مزایای فلزیاب های پالسی

از نکات مهمی که در این نوع دستگاه ها بسیار چشم گیر است حساس نبودن آنها به کانی های موجود در زمین است. از آنجایی که خاکی ایران دارای آلودگی های بسیاری است این دستگاه حساسیتی در برار این آلودگی ها نشان نمی دهد. همچنین از دیگر مزایای این دستگاه ها می توان به عمق بالاتر آنها نسبت به دستگاه های وی ال اف اشاره کرد. لازم به ذکر است که فلزیاب های پالسی می توانند 3 تا 3مترو نیم عمق زنی داشته باشند که در مقایسه با دستتگاه های VLF بسیار بیشتر است. البته در کاتالوگ های دستگاه های پالسی میزان عمق زنی تا 8 متر نیز نوشته شده که می توان گفت این موضوع تنها برای فروش بیشتر و بهتر محصولات توسط افراد سود جو به وجود آمده و تنها روشی برای سوء استفاده از افراد به شمار می آید.

معایب فلزیاب های پالسی

این دستگاه ها حساسیت پایین تری نسبت به فلزات با ارزش مثل طلا را دارند. و قدرت تفکیک آنها بسیار ضعیف تر از نمونه های دیگر است. یکی از معایب فلزیاب های پالسی که بسیار مهم نیز به شمار می آید مصرف باطری  بیش از حد آن است.

دستگاه‌های فلزیاب

Call Now Button09124555154