تاریخچه ای فلزیاب را بدانید

دستگاه های فلزیاب در ابتدا هیچ شباهتی به دستگاه های کنونی نداشتند. این نوع دستگاه ها به مرور زمان تکامل یافتند و با پیشرفت تکنولوژی تبدیل به دستگاه هایی شدند که امروزه در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. در این متن می خواهیم به سیر تکامل فلزیاب ها و کارایی های این نوع دستگاه ها بپردازیم.

جرارد فیشر اولین شخصی بود که توانست ایده ساخت یک سیستم ردیابی جهت امواج رادیویی را بدهد و در سال  1920 موفق به اختراع چنین سیستمی شد، که بنای اصلی فلزیاب های امروزی به شمار می آید. او پس از مدتی متوجه شد که دستگاه آن در اطراف صخره ها و معادن کانی دچار اختلال می شود. فیشر به این نتیجه رسید که وقتی یک شعاع رادیویی در مواجه با فلزات دچار تغییر فرکانس می شود پس می توان سیستم را طراحی کرد که در برابر فلزات واکنش نشان دهد. او با استفاده از سیم پیچ، جستوگری طراحی کرد تا بتواند امواجی هایی با فرکانس ثابت تولید کند، در نهایت فیشر توانست اولین دستگاه فلزیاب خود را در سال 1925 اختراع کرد.

اگرچه فیشر اولین فردی بود که موفق به ساخت چنین دستگاهی شد اما پس از آن فردی به نام هیر که اهل ایالت ایندینای امریکا بود با همکاری چند دانشمند دیگر توانست تغییراتی در دستگاه فیشر بدهد و برد دستگاه را بیشتر کند. و دستگاهی جدید را اختراع کند که بیشتر استفاده نظامی داشت.

در اوایل این دستگاها بیشتر مصارف نظامی داشتند. اولین فلزیاب ها توسط موسیلینی در ایتالیا مورد استفاده قرار گرفت که تنها مصارف نظامی داشتند. فلزیاب های آن دوره به دلیل وجود جعبه باتری بزرگ بسیار سنگین بودند و حمل ونقل آنها بسیار سخت بود.

با گذشت زمان در سال 1933 فلزیابی با کارایی و قدرت تشخیص بالاتری توسط شخصی به نام کاسوکی اختراع شد. این نوع فلزیاب نیز بیشتر مصارف نظامی داشت، و از آن برای شناسایی میدان های مین آلمان ها استفاده می شد.

به وجود آمدن فلزیاب های جدید

با مرور زمان شرکت ها و تولید کنندگان نمونه های جدیدتری از این نوع دستگاه ها را وارد بازار کردند. از اولین شرکت های تولید کننده فلزیاب به شرکت وایت الکترونیک می توان اشاره کرد. این شرکت فعالیت خود را از سال 1950 آغاز کرد و به مرور توانست مدل های مختلفی از فلزیاب ها را تولید کند.

باید بدانید که اولین فلزیاب های نوسان ساز توسط چالزگارت به وجود آمد. این نوع دستگاه ها توانست تحولی را در صنعت ساخت فلزیاب ها به وجود بیاورد.

با پیشرفت تکنولوژی و پیدایش ترانزیستورها در بین سال های 1950تا 1960 شرکتها توانستند فلزیاب های جدیدی را تولید کنند.این فلزیاب ها علاوه بر کارایی بیشتر نسبت به فلزیاب های قدیمی، وزن و حجم کمتری نسبت به آن ها داشتند.شرکت های امریکایی و انگلیسی توانستد پیشرفت قالب توجهی در زمینه تولید این دستگاه ها داشتند.

تکامل فلزیاب ها به گونه صورت گرفت که با کامپیوتری شدن و استفاده از ICدر ساخت آن ها قابلیت های فراوانی پیدا کردند. استفاده از چنین وسایلی در ساخت فلزیاب ها باعث شد تا به راحتی قدرت حساسیت و تفکیک آنها قابل تنظیم شود. لازم به ذکر است که با پیشرفت های موجود، روز به روز فلزیاب ها تکامل یافته تر می شوند و میزان دقت آنها نیز بالا تر می روند.

فلزیاب ها کاربردهای بسیاری دارند که از مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مصرف نظامی فلزیاب ها نظیر شناسایی بمب های منفجر نشده، مین ها و خنثا سازی آن ها
  • استفاده فلزیاب ها در اماکن عمومی برای ایجاد امنیت.
  • شناسایی لوله های گاز، آب،نفت و …
  • استفاده در صنعت دامداری و پرورش طیور برای یافتن فلز در میان غذای حیوانات.
  • فلزیاب هایی که به صورت دستی هستند مورد استفاده کاوشگران برای یافتن گنجینه های مدفون شده قرار می گیرند.
  • استفاده در درگاه های ورودی و خروجی فروشگاه جهت کنترل اجناس.
  • ساخت رباط هایی که برای کاربری های مختلف تولید می شوند.

 

یکی از مهم ترین تغییراتی که در فلزیاب های امروزی به وجود آمده است قدرت تفکیک آن ها به شمار می آید. همچنین قدرت عمق زنی این دستگاه ها از عوامل مهم در یک فلزیاب محسوب می شود. شرکت های مختلف تولید کننده فلزیاب در تلاش اند تا بتواند این دو عامل را در تولیدات جدید خود افزایش دهند تا دقت و سرعت را در فلزیاب های تولیدی بالاببرند.

دستگاه‌های فلزیاب

Call Now Button09124555154