دستگاه فلزیاب فرکانسی ضربه ای چیست؟

دستگاه فلزیاب فرکانسی ضربه ای
دستگاه فلزیاب فرکانسی ضربه ای

دستگاه های فلزیاب انواع مختلفی دارند که بر حسب نوع فرستنده و گیرنده، نوع عملکرد و نوع اهدافی که می توانند پیدا کنند نامگذاری می شوند. دستگاه فلزیاب فرکانسی ضربه ای یکی از این انواع است که ساختاری ساده داشته و از قدیمی ترین فلزیاب های موجود می باشد.

اساس کار دستگاه فلزیاب فرکانسی ضربه ای به این صورت می باشد که اطلاعات خروجی دو نوسانگر به نام نوسانگر جست و جو گر و مبنا به یک ترکیب کننده ارسال شده که این ترکیب کننده بر اساس برآیند فرکانس های ارسالی سیگنالی تولید کرده که با تولید صدا آن را به کاربر نمایش می دهد.

نوسانگر های این دستگاه در قسمت سیم پیچی خود مجهز به میدان مغناطیسی بوده که با توجه به مدل و برند دستگاه، قدرت میدان مغناطیسی متفاوت می باشد. هر گاه یک فلز در مسیر میدان مغناطیسی نوسان ساز جست و جو گر قرار بگیرد، فرکانس جست و جو گر تغییر یافته و این تغییر فرکانس با تولید سیگنالی مشخص می شود.

دستگاه فلزیاب فرکانسی ضربه ای به دو سیم پیچ مجهز می باشد، سیم پیچ بزرگ هر گاه از روی یک فلز عبور نماید، یک میدان القایی را در هدف ایجاد می نماید، این میدان ها با یکدیگر تداخل پیدا کرده و در نتیجه فرکانس سیم پیچ بزرگ تغییر پیدا می کند، با تغییر فرکانس اختلاف فرکانس ثابت بین سیم پیچ بزرگ و سیم پیچ جعبه کنترل تغییر پیدا کرده و این اختلاف فرکانس با تولید صدایی شبیه به بوق به کاربر می گوید که به یک شیء فلزی برخورد نموده است.

دستگاه فلزیاب فرکانسی ضربه ای با سیستم BFO کار کرده و به دلیل ارزان تر بودن مورد توجه می باشد. دقت تشخیص این دستگاه کم بوده و توانایی تفکیک فلزات را ندارد. به همین سبب برای کارهای ساده و یا به صورت تفریحی مورد استفاده قرار می گیرد.

دستگاه فلزیاب بالانس القایی

دستگاه فلزیاب فرکانسی ضربه ای به دلیل دقت کمی که دارد تقریبا منسوخ شده و افراد حرفه ای و صنعتگران به هیچ عنوان سمت این دستگاه ها برای تشخیص نمی روند. به همین سبب دستگاه هایی طراحی و تولید شدند که نسبت به دستگاه فلزیاب فرکانسی ضربه ای دقت تشخیص بیشتری داشته و قدرت تفکیک بهتری هم دارند. دستگاه فلزیاب بالانس القایی یکی از این دستگاه ها می باشد که با سیستم IB کار می کند. این دستگاه نیز مانند فرکانسی ضربه ای مجهز به دو سیم پیچ بوده با این تفاوت که سیم پیچ اول نقش فرستنده و سیم پیچ دوم نقش گیرنده را داشته، سیم پیچ اول وقتی موج را به سمت سیم پیچ دوم هدایت می کند، سیم پیچ دوم با اختلاف فرکانسی موج را دریافت کرده و مدار با تعیین اختلاف فرکانس موج فرستاده شده با موج دریافت شده به وجود شیء فلزی پی می برد.

دستگاه فلزیاب فرکانس پایین

دستگاه فلزیاب فرکانس پایین یا وی ال اف یکی دیگر از دستگاه های فلزیاب فرکانسی می باشد که برای آن دسته از فرکانس هایی که بین 3 تا 30 کیلو هرتز باشند کاربرد دارد.

این فلزیاب عمق نفوذی زیادی ندارد و برای عمق های کم در مناطق آلوده و برای اهداف کوچک کاربرد بسیار خوبی دارد. اگر خطوط لایه های زمینی در وضعیت مطلوبی باشند، قدرت تشخیص طلا و گنج را در عمق یک متری دارا می باشد.

خلاصه:

اساس کار دستگاه فلزیاب فرکانسی ضربه ای به این صورت می باشد که اطلاعات خروجی دو نوسانگر به نام نوسانگر جست و جو گر و مبنا به یک ترکیب کننده ارسال شده که این ترکیب کننده بر اساس برآیند فرکانس های ارسالی سیگنالی تولید کرده که با تولید صدا آن را به کاربر نمایش می دهد.

برای مشاوره و اطلاعات بیشتر با شرکت ایران فلزیاب تماس حاصل فرمایید.

09124555154

09124551985

دستگاه‌های فلزیاب

Call Now Button09124555154