استفاده غیرقانونی از فلزیاب ها و عواقب آن

امروزه فلزیاب ها به عنوان یکی از وسایل مورد استفاده در صنایع مختلف محسوب می شوند. این دستگاه ها کارایی های مختلفی دارند به عنوان مثال از فلزیاب ها در صنایع دامداری و طیور برای پیدا کردن فلزات در غذای حیوانات استفاده می شوند. همچنین از این دستگاه برای بازرسی ها ی مختلف در اماکنی همچون فرودگاه ها و… استفاده می شود. پس می توان نتیجه گرفت که داشتن فلزیاب جرم به شمار نمی آید زیرا بیش از 80 درصد از موارد مورد استفاده از فلزیاب ها صنعتی است.

استفاده غیر قانونی از فلزیاب ها

استفاده از این نوع دستگاه ها به افراد بستگی دارد و می توان گفت که در بعضی موارد مصرفی استفاده از فلزیاب ها جرم به شمار می رود و پیگرد قانونی دارد.

استفاده از فلزیاب ها برای یافتن گنجینه ها توسط افراد غیر مسئول جرم محسوب می شود این کار می تواند ضربه سنگینی بر پیکره گنجینه های باستانی که نشان گر تمدن و فرهنگ کشور است را وارد کند. از این رو افرادی که در زمینه گنج یابی از فلزیاب یا طلایاب استفاده کنند مجرم به شمار می آیند.

سازمان میراث فرهنگی با تلاش های مضاعف برای حفظ آثار ملی با تهیه پیش نویس قوانینی برای مبارزه با افراد سود جویی که با دستگاه های فلزیاب سعی در به دست آوردن گنجینه ها و آثار باستانی مدفون شده دارند در تلاشند تا بتوانند از این امر جلوگیری کرده و با همکاری نهاد های مربوطه با افراد متخلف فرخود قاطعانعی داشته باشند

به تازگی سازمان یگان حفاظت میراث فرهنگی با پیامدهای هشدار دهنده خود در این زمینه توانسته اند به آگاهی افراد بپردازند تا بتوانند مشکلاتی نظیر حفرهای غیر قانونی و… را کاهش دهند.

هشدارهای سازمان میراث فرهنگی به شرح زیر است:

1–افرادی که اجسام عتیقه ثبت شده در آثار ملی را از کشور خارج کنند جریمه حبس 6 ماه تا یکسال را شامل حالشان می شوند

2_ اشخاصی که بدون داشتن مجوز های لازم از اداراط مربوطه دست به تخریب نقوش، کتیبه ها و آثار مذهبی بزنند به یک تا 10 سال حبس محکوم می شوند.

3_ افرادی که اجسام عتیقه را از کشور خارج کنند به حبس از 6 ماه تا دوسال محکوم می شوند

4_ حفاری برای به دست آوردن گنجینه هایی نظیر عتیقه، کتیبه و… توسط افراد جرم محسوب شده و پیگرد قانونی دارد.

5_ افرادی که با مبادرت در تعمیر، مرمت و بازسازی آثار باستانی ثبت شده در فهرست ملی باعث آسیب و تخریب آثار شوند مجرم به شمار آمده و به جبران خسارات وارد شده محکوم می شوند.

6_ افرادی که در ملک شخصی خود اشیایی کشف می کند که جزو آثار باستانی به شمار می آید مکلف است در اولین فرصت به سازمان میراث فرهنگی مراجعه کرده و این امر را اطلاع دهد در غیر این صورت مجرم به شمار می آید.

7_ هر شئ که بیش از 100 سال از ساخت آن گذشته باشد عتیقه به شمار می آید.

8_سازمان میرث فرهنگی شاکی اصلی و مدعی خصوصی حفاری های غیر مجاز، سرقت آثار باستانی و آسیب رساندان به آنها به شمار می آید.

9_تخریب اشیا و اماکن تاریخی جرم محسوب شده وجریمه آن بین 2 تا 10 سال حبس است.

10_حفاری در آثاری باستانی نیز پیگرد قانونی دارد و جریمه آن 3 سال حبس است.

11_تبلیغ و خرید و فروش و همچنین نگهداری دستگاه های طلایاب نیاز به مجوز های لازم دارد در غیر این صورت جرم محسوب می شود.

12_استفاده از فلزیاب ها در حفاری های غیر مجاز معادل 1 تا 3 سال حبس دارد و دستگاه فلزیاب نیز توسط دستگاه های زیرصلاح ضبط و توقیف می شو.

13_برای هرگونه تبلیغ دستگاه ها فلزیاب از طریق رسانه های عمومی نیاز به مجوزهای لازم است که در غیر این صورت پیگرد قانونی دارد.

14_خرید وفروش انواع دستگاه های فلزیاب فقط با مجوز های رسمی سازمان میراث فرهنگی ممکن است.

15_برای نگهداری، حمل و استفاده از دستگاه های فلزیاب نیاز به مجوز سازمان میراث فرهنگی است.

16_همچنین حمل و نگهداری دستگاه های فلزیاب بدون مجوز جرم است و نبود مجوز منجر به ضبط و توقیف دستگاه می شود.

ازنکات قابل توجه در قوانین سازمان میراث فرهنگی این است که افرادی که در املاک شخصی خود اجسام یا آثاری را یافت می کنند در صورت تحویل آن ها به سازمان نصف مبلغ کاشناسی به آنها تعلق می گیرد. همچنین در صورت کشف فلزات قیمتی و جواهرات کشف شده در حین عملیات ساخت و ساز در ملک شخصی معادل دو برابر بهای روز ماده خام به فرد تعلق می گیرد.

دستگاه‌های فلزیاب

Call Now Button09124555154